Workshop

Tijdens de eerste periode wordt er van ons verwacht dat wij een workshop gaan organiseren in groepsverband. Het is de bedoeling dat wij een handboek gaan samenstellen over onze workshop en dat wij de workshop daadwerkelijk geven aan onze klasgenoten.
Het onderwerp van onze workshop is: Otago thuisoefenprogramma

Persoonlijke leerdoelen

  1. Tijdens periode 3 ben in staat mij aan de planning te houden zodat ik niet alles op het laatste moment nog moet maken.
    De workshop wordt geregeld met 4 personen, hierdoor dient iedereen zich aan de planning te houden wil je een goed resultaat laten zien. Wij hebben regelmatig samengewerkt op school en daarna de taken verdeeld zodat iedereen thuis de taken af kon maken. De taken die ik op mij nam heb ik netjes op tijd afgerond. Voor mijn gevoel heb ik niks op het laatste moment moeten afraffelen. Doordat de workshop gemaakt wordt in groepsverband ben ik consequenter in het houden aan de planning, omdat ik niet wilt dat anderen de dupe wordt van mijn gedrag.
  2. Binnen periode 3 ben ik in staat actief mee te participeren binnen ons workshop groepje zodat er uiteindelijk een goede workshop gegeven kan worden.
    Ik heb tijdens het werken aan de workshop regelmatig mijn mond open getrokken. Ik vind dat ik actief mee geparticipeerd heb door o.a. mijn mening te geven in de groep en door aan te geven welke taken ik op mij nam. Voor mijn gevoel nam ik regelmatig met Tim het voortouw over wat de stand van zaken was en wat er nog gebeurt moet worden. Ik hielp medestudenten wanneer er onduidelijkheden waren.

06-02-15

Aanwezig: Yvonne, Tim en Manon
Afwezig: Sjouke

Vandaag zijn we bij elkaar gekomen om onze ideeën voor de workshop aan elkaar voor te leggen en daarvan de beste te kiezen. We dachten aan: eenzame ouderen in combinatie met social media en valpreventie bij ouderen thuis. Na het wat besproken te hebben leek ons het onderwerp over valangst leuker om uit te werken. Op dit moment komen ouderen namelijk veel in het nieuws wat betreft langer thuis blijven wonen. Hier willen wij het onderwerp valpreventie aan gaan koppelen.
Het was mooi om te zien dat we uit verschillende invalshoeken tot ons onderwerp zijn gekomen. Als derde mogelijkheid hebben we gekozen voor bewegen met ouderen.

We willen ons gaan verdiepen in de valpreventie bij ouderen, door middel van interviews met ouderen die alleen thuis wonen. De volgende keer zullen we bespreken wie wat op zich gaat nemen.

09-02-15

Tijdens de les was het de bedoeling om doormiddel van onze pitch de klas te overtuigen van ons onderwerp. Het onderwerp 'valpreventie bij ouderen thuis' heeft een GO gekregen. Hieronder staat ons mediabericht. Het artikel komt al uit 2013 maar sluit precies aan bij ons onderwerp en kwam sterk naar boven in de zoekopdrachten. Voor de volgende les is het de bedoeling dat wij het onderwerp hebben afgebakend. 

Mediabericht
http://nos.nl/artikel/482768-meer-ouderen-maken-fatale-val.html 

10-02-15

Deze dag hebben wij afgesproken met ons workshop groepje. Het is de bedoeling om je onderwerp af te bakenen. Hiernaast is de brainstorm te zien die is ontstaan tijdens het nadenken over een onderwerp. Wij hebben na tips van Inge onze docent gezocht op het onderwerp ' 'Otage oefenprogramma'. Dit is een programma voor ouderen die zich richt op wandel, kracht en balansoefeningen en wij willen de link gaan leggen met valincidenten. Wij hebben uiteindelijk besloten ons te gaan richten op het motiveren van ouderen wat betreft het Otaga oefenprogramma.
Voor nu gaan we verder met artikelen zoeken en het plan van aanpak afmaken. Ook willen we een start maken met contact zoeken met deskundigen.

23-02-15

Tijdens de les werd de groep onderverdeeld in groepjes van 4. Je mocht niet bij medestudenten uit je workshop groepje zitten. Daarna was het de bedoeling dat je aan je groepsgenoten ging vertellen wat je kernvraag is, hoe je het onderwerp hebt afgebakend en wat de relatie met de minor is. Daarnaast noteerde je de literatuur die je al had gevonden. Alle groepsgenoten moesten een tip geven over wat hun eventueel anders hadden gedaan of waarvan hun denken dat nog toegevoegd moet worden.
Hieronder staan mijn aantekeningen van de les en de tips van de studenten.

Uiteindelijk hebben wij nog met ons groepje samen gezeten. Onze kernvraag bestond uit 2 deelvragen en het onderwerp was erg lastig te realiseren in een paar weken. Uiteindelijk hebben wij besloten om ons onderwerp meer te richten op ouderen die al ervaring hebben met het Otago oefenprogramma. We willen contact gaan zoeken met fysiotherapeuten die bekend zijn met het programma en uiteindelijk willen wij ouderen bezoeken die gebruik maken van het programma zodat wij hun ervaringen kunnen gebruiken.

Onze nieuwe kernvraag luidt;

Wat is de ervaring van 75-plussers met het Otago oefenprogramma?

2-03-15

https://drive.google.com/file/d/0ByNndsz34z8dNGdlVGV1X0tCczg/view?usp=sharing

Preventie van valincidenten bij thuiswonende ouderen: een kostenbesparende interventie?

Opdracht 2

1. Beschrijf kort waarvoor je het artikel wilt gebruiken

Ik wil dit artikel gaan gebruiken om een start te maken met de inleiding.

2. Stel vast of er voldoende overlap is met je doel

Er zijn meerdere stukken in het artikel die ik kan gebruiken voor het handboek. Allereerst staat er omschreven hoeveel valincidenten er jaarlijks voorkomen bij ouderen thuis. Daarnaast komt het toepassen van valpreventie sterk naar voor en richten ze zich ook op de kostenbesparing. Ook wordt kort aandacht besteedt aan het oefenprogramma. Omdat de ouderen steeds langer thuis moeten wonen en daardoor de zorg ook steeds duurder wordt kunnen we wellicht ook wat over de kostenbesparing in ons handboek zetten maar hier gaan we ons niet specifiek op richten.  Deze informatie kan ik goed gebruiken in mijn inleiding en aanleiding.

3. Wat is in grote lijnen de conclusie van het artikel
Een multifactoriële evaluatie en interventie bij hoogrisico patiënten is met de toenemende vergrijzing en verzilvering van onze bevolking van groot belang. Hier kan veel leed mee bespaard worden of dit nu kostenbesparend is of niet. Een gerichte interventie kan, vooral bij hoog risicopatiënten, tot een significante reductie van het aantal valincidenten leiden. De interventies zullen niet kostenbesparend zijn maar dit wil niet zeggen het beter is om geen oefenprogramma’s te implementeren.  

Waar vind je de conclusie terug in het artikel
Onder het kopje ‘besluit’.

4. Wat is de aanleiding van het onderzoek

Het aantal valincidenten bij thuiswonende ouderen, het letsel dat ontstaat en uiteindelijk de kosten van de zorg.

Waar wil men antwoord op hebben

Of preventie van valincidenten een kostenbesparende interventie is.

Waarom is dit onderzoek relevant volgens auteurs

Het aantal valincidenten bij thuiswonende ouderen is hoog en er ontstaat veel letsel. Zij vinden dat het belangrijk is om de valrisicofactoren goed te evalueren en je te richten op preventie ondanks de kostenbesparing zodat leed bespaard kan worden. 

Hoe kan je de informatie gebruiken in jullie handboek.

Ik kan bepaalde stukken gebruiken om de inleiding en eventueel de aanleiding van onze workshop omschrijven.

5. Wat voor soort onderzoek is het 

Triangulatie: In dit onderzoek zijn kwalitatieve en kwantitatieve dataverzameling methoden gebruikt. Er komen studies naar voren waarbij personen onderzocht worden gericht op bijvoorbeeld heupfracturen maar cijfermatige informatie wordt ook onderzocht. Zoals de vele geldbedragen gericht op de kosten na een val.In de artikel worden verschillende studies omschreven dus het is niet duidelijk hoeveel deelnemers er waren want dit is niet bij alle studies beschreven.

6.Wat is de groottte van het gevonden resultaat

Ik vind het resultaat wat vaag en minimaal als er gekeken wordt naar de kostenbesparing.  Ik wil hier in mijn inleiding niet teveel aandacht aan besteden. Ik wil me richten op de aantal valincidenten en valpreventie. Ik vind dat ik voldoende resultaat uit dit artikel kan halen voor de inleinding en eventueel de aanleiding.

Zijn de resultaten klinisch relevant voor de doelgroep waar jullie handboek/workshop over gaat

Het stukje over het oefenprogramma sluit goed aan op onze workshop en is gericht op onze doelgroep : 75 plus. Het artikel gaat over thuiswonende ouderen en hier richten wij ons ook op in de workshop

7. Wat is het belang van het artikel m.b.t. je workshop.

Onze workshop is gericht op de ervaring van 75-plussers met het Otago oefenprogramma. Dit artikel heeft hier weinig mee te maken. Dit artikel is puur gevonden voor de start van ons handboek dus de start van onze workshop. Met dit artikel kan het aantal valincidenten besproken worden en het onderwerp valpreventie waarbij er ook gekeken wordt naar het kostenplaatje. Dit kunnen we gebruiken in de inleiding. 

Opdracht 3:

Ouderen moeten steeds langer thuis blijven wonen. Hierdoor wordt de kans op vallen steeds groter. Dejeager, Geeraerts, Coussement en Milisen(2008) geven aan dat 1 op 3 thuiswonende 65-plussers en ongeveer de helft van de 80-plussers minstens 1 maal per jaar valt. Als er gekeken wordt naar deze valincidenten heeft 40% letsel waarvan 10% lijdt aan ernstig letsel. Hieronder vallen de heupfracturen, andere fracturen en letsel van de weke delen en hoofdtrauma. Om de kwaliteit van leven te waarborgen moet dit veranderd worden. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal valincidenten verminderd  kan worden door een gerichte interventie toe te passen op patiënten met een hoog valrisico.  Met de toenemende vergrijzing van onze bevolking is een multifactoriële evaluatie van groot belang. Oftewel de valrisicofactoren moeten op een gedetailleerde en systematische wijze worden geëvalueerd. Dit om leed te besparen.

04-03-15

Voor de les van 02-03-15 moest iedereen uit het workshop groepje een wetenschappelijk artikel hebben gelezen en hier vragen over maken. In de les kon je de artikelen bespreken met je groepsgenoten. De enige vraag die ik had was of ik het artikel mocht gebruiken omdat het uit 2008 kwam en of ik afstuurscripties van oud leerlingen mocht gebruiken voor de literatuurstudie. Beide vragen werden met een ‘ja’ beantwoordt.
Vandaag hebben wij een mail opgesteld die wij gaan versturen naar ongeveer 140 fysiotherapeutpraktijken in de regio. Wij willen namelijk in contact komen met praktijken die het Otago thuis oefenprogramma gebruiken. Als wij praktijken hebben gevonden willen wij uiteindelijk in contact komen met de gebruikers hiervan met de leeftijd van 75 plus. Hen willen wij interviewen en mocht het mogelijk zijn filmen wanneer ze de oefeningen uitvoeren. Deze bevindingen willen wij gaan gebruiken in onze workshop.

12-03-15

Vandaag hebben wij een fysiotherapiepraktijk bezocht die gebruik maakt van het Otago thuisoefenprogramma. Er stond een gesprek gepland met Patricia Bonants. Patricia is een psychosomatische fysiotherapeut. Op dit moment werkt Patricia met één client aan het Otago thuisoefenprogramma. Voorafgaand aan het gesprek heb ik vragen opgesteld. De vragen zijn gericht op de ervaring van Patricia met het Otago thuisoefenprogramma zowel positief als negatief en wat er volgens haar eventueel verbeterd kan worden. De uitkomsten hebben wij verwerkt in ons handboek. Op 18-03-15 gaan wij haar client ontmoeten. Zo kunnen wij erachter komen wat haar ervaringen zijn met het Otago thuisoefenprogramma.

16-03-15

Vandaag was ik helaas ziek en kon in niet bij de les aanwezig zijn. Ik heb van mijn medestudenten de feedback van zowel klasgenoten als van de docent gekregen. Op 18-03-15 hebben wij afgesproken om de feedback te gaan aanpassen zodat ons handboek verbeterd kan worden. 

Gegeven feedback: Blue zones

Het groepje had een minimale handboek, er moest nog veel toegevoegd worden. Er was alleen een inleiding, plan van aanpak en 2 pagina's aan inhoud aanwezig. Mijn groepje heeft aangegeven dat het weinig informatie is om te beoordelen. Hun hebben vooral gekeken naar spelling en zinsopbouw en hier feedback opgegegeven. Voorbeelden hiervan:

‘Het bewegen brengt je onder de mensen. Dit kan zowel in groepsverband als individueel.' Dit klopt niet, want eerst zeggen ze dat het je onder de mensen brengt en dat dit zowel in groepsverband als individueel kan. Als je individueel sport kom je niet onder de mensen.

‘Door voldoende bewegen zal door aantoonbare positieve effecten het risico op een hoge bloeddruk, overgewicht en obesitas, te hoog cholesterol gehalte en een te hoge bloedsuikerspiegel, met als gevolg suikerziekte verminderen.’ Deze zin loopt niet lekker en moet aangepast worden.

‘In eerste instantie helpen bij het vertragen van een aantal belangrijke verouderingsprocessen waarmee iedereen te maken krijgt.’ Ook deze zin loopt niet lekker en het is niet helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt.

Verder heeft mijn groepje hun er nog op kleine spelfoutjes gewezen. Er moeten meer bronnen bij , deze moeten in APA stijl vermeld worden. 

Gekregen feedback:

Werkvorm is missend in het handboek. De vormgeving mag ook nog wat aangepast worden, we missen overzicht en het is niet aantrekkelijk om te lezen. Ook is het erg belangrijk om een spellingscheck over de tekst heen te laten gaan. (let erop dat Otago of overal met een hoofdletter wordt geschreven of overal met kleine letters). Wel goed gebruik gemaakt van tabellen in de tekst, geeft een goede onderbouwing. Sommige bronnen staan in de tekst niet in APA aangegeven. In het onderdeel thema 3.0 is het thema goed onderbouwd met bronnen, let erop het moeten er 10 in totaal zijn. Maar er staat nergens goed aangegeven waarom er is gekozen voor dit thema en wat de toevoeging van deze workshop is voor de ouderen en het publiek. Bij de oefeningen is het misschien een goede tip om wat beeldmateriaal bij te plaatsen zodat het wat duidelijker wordt.

18-03-15

Vandaag hebben wij een cliënt ontmoet die oefeningen uitvoert vanuit het Otago Thuisoefenprogramma. De cliënt is 72 jaar en past daarom goed in onze doelgroep. Mw. is regelmatig van haar fiets gevallen en was erg bang om weer te vallen. Tijdens ons bezoek kregen wij toestemming om mw. te filmen wanneer zij haar oefeningen uitvoert. Mw. was erg enthousiast en vond het leuk dat ze ons kon helpen.  

25-03-15

Vandaag zijn wij voor het laatst met z'n allen bij elkaar gekomen. Samen hebben wij een presentatie gemaakt voor de workshop. Daarnaast hebben wij de laatste taken verdeeld.
Sjouke: Filmpje afmaken + efficiëntie aanpassen
Tim: Inleiding verbeteren + oefeningen voorbereiden
Manon: Thema workshop aanpassen.
Yvonne: Plan van aanpak aanpassen + conclusie schrijven 

30-03-15

Vandaag heben wij onze workshop gegeven. Voor mijn gevoel ging het goed. Ik kreeg als compliment dat ik op een goede manier presenteer. Ik praat rustig en kom geloofwaardig over. De uitleg over het Otago thuisoefenprogramma was zinvol, het publiek gaf dat zij er van geleerd hadden. Iedereen vond het filmpje dat wij gemaakt hadden van de client een leuke toevoeging. Om het publiek erbij te betrekken mocht iedereen mee doen met de oefingen die uitgevoert werden vanuit het Otago thuisoefenprogramma. Er is maar één ouderepak op school aanwezig hierdoor kon alleen Bo in het ouderenpak. Hieronder staat het handboek. Ik heb besloten om het handboek nu pas op mijn blog te zetten, dit omdat de werkvorm beschreven wordt in het handboek en wij dit graag als verassing wilde houden voor medestudenten. 

Handboek week 7 definitief !
Word – 3,4 MB 91 downloads