TedX Tim Brown

Volwassenen zijn vaak bang voor de reacties van anderen. Zij voelen zich vaak gegeneerd om ideeën te tonen aan andere. Door deze angst zijn er veel mensen terughoudend in het denken waardoor fantastische ideeën niet vertelt worden. Kinderen daarentegen zijn veel losser. Zij schamen zich niet, durven vrij te spelen en laten graag iets van zichzelf zien.  Wanneer kinderen ouder worden , worden zij gevoeliger voor de mening van anderen, verliezen zij hun vrijheid en gaan zich generen.
Binnen bedrijven werken zij vaak met symbolen. Deze symbolen moeten mensen herinneren speels te zijn. Speelsheid is namelijk belangrijk en geven betere/creatievere oplossingen.
Volwassenen moeten lastige gewoontes af leren. Zij moeten er gewoon voor gaan en dingen gaan verkennen.
Ongeveer 50 % van het spelen van kinderen bestaat uit bouwen. Bouwen is een effectieve manier van leren. Je leert door het te doen.
Het maken van meerdere simpele prototypes die bestaat uit verschillende elementen, brengen het samen tot één oplossing. Door snelle prototypes te maken kan het idee snel besproken worden. Door met je handen te werken komen er complexe ideeën naar boven.
Een rollenspel is eigenlijk het naspelen van een bepaalde draaiboek. Bijvoorbeeld het spelen van winkeltje. Volwassenen zijn vaak te verlegen om een rollenspel te doen. Zij geloven niet dat wat eruit naar voren komt ook daadwerkelijk gegrond is. Volwassenen kennen al behoorlijk wat draaiboeken, zij hebben veel ervaring. Kortom het is belangrijk om spel toe te passen tijdens het werken als ontwerper, ook het uitproberen van ervaringen hoort hierbij.
Spelen heeft ook een aantal regels, zeker in een groep. Volg een draaiboek, dit leidt tot productief spelen. Door samen regels te maken over het spel en dit samen te begrijpen zal het rollenspel makelijker verlopen. Het is belangrijk dat je in ziet dat er een overgang zit tussen spelen en niet spelen. Van divergentie ofwel het spelen naar convergentie het serieus zijn. Het is mogelijk om speels en serieus te zijn. Volwassenen hebben vertrouwen nodig om te spelen en creatief te kunnen zijn. Verkenning: kwantiteit – bouwen en denken met je handen- rollenspel – meer te kunnen inleven in de situaties waar ontwerpers voor ontwerpen.

Bron: http://www.ted.com/talks/tim_brown_on_creativity_and_play?language=en 

Project

Bij ons project is dit wat makkelijker toe te passen dan bij de andere projecten, omdat Zora het kind in ons weer een beetje naar boven heeft gehaald. We zijn niet bang om wat te lachen met Zora en proberen van alles met haar uit. Door in te gaan op de dingen waar we tegen aan lopen, kunnen we nieuwe ideeën krijgen die interessant kunnen zijn voor het bedrijf.