Aamatic

In het GET-lab op Avans Breda staan verschillende zorgtechnologiën. Het is de bedoeling dat wij met ons workshopgroepje een van deze zorgtechnologiën adopteren. wij hebben gekozen voor de Aamatic. Hieronder onze uitwerking

Korte uitleg van het product

Hoe werkt het? 
Op de Aamatic Care zit een groene knop genaamd de Oké-knop. Deze wordt iedere dag, bij voorkeur voor een afgesproken tijdstip, ingedrukt door de persoon die hem gebruikt. Er wordt dan een sms verzonden naar iemand in de familie. Hij/zij leest in de sms dat alles goed is en blijft op deze manier elke dag op de hoogte van hoe het gaat met bijvoorbeeld hun vader of moeder. Dit neemt wat onrust weg. Indien er geen bericht wordt ontvangen, kan dit betekenen dat er iets aan de hand is.  

Naast de groene is er ook een rode alarmknop aanwezig op de Aamatic care. Bij het indrukken hiervan worden er drie alarmberichten verzonden naar vooraf opgeven contactpersonen die alleen actie kunnen ondernemen. Er wordt ook een draagbare rode knop bijgeleverd, die als alarmketting gedragen kan worden. Zo heb je te allen tijde je alarm bij je.  
 
Waarom de Aamatic Care? 
Wanneer je ouder wordt hecht je veel waarden aan zelfstandigheid, vrijheid en privacy. Toch zijn er altijd mensen die zich zorgen maken over andere mensen. Door gebruik te maken van de Aamatic Care verdwijnt de onrust. Die mensen blijven nu dagelijks op de hoogte en weten dat er snel hulp ter plaatse kan zijn indien er sprake is van een noodsituatie. En niemand hoeft zijn dagelijks leven daarvoor aan te passen.

Aamtic (z.d.). Geraadpleegd op 27 maart 2015, van www.aamatic.nl/aamatic_care/  

Gebruiksaanwijzing

Welke stappen ondergaand u wanneer u een berichtje wilt sturen dat het goed met u gaat? 

1: Druk op de groene knop, om aan te geven dat het goed met u gaat. 

2: Er wordt een sms verzonden naar de gene die toegevoegd is in de lijst. Het knopje blijft groen knipperen tot dat de gene de sms heeft geopend. Zo kunt u zelf in de gaten houden wanneer uw berichtje is gelezen.  

Welke stappen ondergaand u wanneer u een berichtje wilt sturen dat het niet goed met u gaat? 

1: Druk op de rode knop wanneer het niet goed met u gaat en u een alarm wil zenden. Nu worden er 3 alarmberichten verzonden naar vooraf opgegeven contactpersonen die nu in actie kunnen komen.  

Wat kunt u doen met draagbare rode knop? 

1: Druk op de rode knop van de draagbare alarmketting. Ook hier worden nu 3 alarmberichten verzonden naar vooraf opgegeven contactpersonen die nu in actie kunnen komen.

SWOT analyse

SWOT staat voor: 

  • Strenghts ofwel de sterktes  
  • Weaknesses ofwel de zwaktes 
  • Opportunities ofwel de kansen 
  • Threats ofwel de bedreigingen 

 

Strenghts Aamatic 

De Aamatic heeft een duidelijke en eenvoudige weergave. Er zitten maar 2 knoppen op, een rode en een groene (2 keer vermeldt). Doordat het een duidelijke en eenvoudige weergave heeft is de Aamatic simpel te gebruiken (1 keer vermeldt). Wanneer de persoon de groene knop indruk laat hij/zij weten dat het goed met hem/haar gaat. Dit geeft een geruststelling voor de familie, zij hebben het gevoel dat hun familielid veilig is (2 keer vermeldt). Voor de persoon zelf geeft de Aamatic ook een gevoel van veiligheid (1 keer vermeldt). Doordat de persoon ook een alarmketting heeft met daarop een ‘’ rode knop’’, kan de persoon ten alle tijden op de rode knop drukken (1 keer vermeldt). 

Weaknesses Aamatic 

De Aamatic is behoorlijk prijzig. De Aamatic kost de gebruiker eenmalig 49,95. Daarnaast kost het per maand 17,95 ( 1 keer vermeldt). De Aamatic is onpersoonlijk, dit omdat er geen direct contact is met een van de familieleden. Een familielid krijgt enkel een sms of het goed of slecht gaat (3 keer vermeldt). Hierop aansluitend vonden testers dat de Aamatic een traag verspreidingsmiddel is, de boodschap gaat via een omweg naar een familielid (1 keer vermeldt). Testers vonden de Aamatic een groot en onhandig apparaat. Echter zit er wel een draagbare rode knop bij dus het is niet de bedoeling dat je het apparaat zelf constant bij je neer moet leggen (2 keer vermeldt). De Aamatic heeft altijd stroom nodig. Hierdoor moet de Aamatic in huis op een specifieke plek hangen/liggen, dichtbij het stopcontact (1 keer vermeldt). Er kan makkelijk misbruik gemaakt worden van de Aamatic. Dit omdat de persoon snel geneigd is op de groene knop te drukken omdat hij/zij denkt het komt wel goed (2 keer vermeldt). Wanneer de gebruiker vergeet om op de groene knop te drukken denkt de familie dat er wat aan de hand is ofwel loos alarm (1 keer vermeldt).  

Opportunities 

Het is handig op woorden op de knoppen te zetten. Bijvoorbeeld op de groene knop het woord ‘’goed’’ en op de rode knoop ‘’ slecht’’. Hierdoor wordt het misschien nog iets duidelijker en eventueel voor mensen die kleurenblind zijn (1 keer vermeldt). Een ander alternatief om de Aamatic wat duidelijker te maken zoals hierboven beschreven en om de Aamatic wat op te leuken is het gebruik van smileys. De alarmketting kan wat aantrekkelijker gemaakt worden eventueel wat modieuzer (1 keer vermeldt). Kortom de vormgeving moet aangepast worden (4 keer vermeldt). 

Threats 

Er zijn andere positievere manieren om te laten weten hoe het met je gaat. Veel ouderen hebben tegenwoordig ook een telefoon of mobiel. Zij kunnen beter zelf even bellen naar een familielid (1 keer vermeldt). Er zijn op dit moment uitgebreidere systemen op de markt die snellen zullen ontwikkelen (2 keer vermeldt). Voor deze generatie is de Aamatic geschikt, maar voor onze generatie later niet meer. Ofwel hoelang kan dit artikel blijven bestaan (1 keer vermeldt). 

Ethische aspecten

Bij het gebruik van Aamatic zijn er niet veel ethische kwesties. Wel kan het zo zijn dat wanneer een oudere de Aamatic gebruikt er zorgverleners onnodig langs gestuurd worden. Dit omdat het niet concreet is wanneer er op de rode knop gedrukt moet worden. Zo kan de oudere op de rode knop drukken wanneer hij of zij zich licht gestoten heeft en worden er verzorgenden lang gestuurd wanneer dit niet echt nodig is. De ethische kwesties bij het niet gebruiken van de Aamatic wegen echter zwaarder. Dit omdat het toch een gevoel van zekerheid geeft bij zowel de zorgvragende als de zorgverleners. Deze zekerheid zal ontbreken bij mensen die geen gebruik maken van dit systeem.

Wet en regelgeving 

De zorg zal steeds meer verplaatsen van intramurale zorg naar extramurale zorg. Dit betekend dat ouderen langer thuis moeten wonen. De verantwoordelijkheid wordt momenteel meer bij de gemeenten gelegd. Ook is de gemeente verantwoordelijk voor een eventuele vergoeding van het alarmsysteem voor de oudere. Dit valt onder de WMO, de oudere zal contact moeten opnemen met de gemeente om een eventuele dekking te bespreke. Daarnaast zijn de volgende aansprakelijkheidsregels ook van toepassing.

6.1 De aansprakelijkheid van Aamatic in verband met het Abonnement en/of de (uitvoering van) de Diensten is te allen tijde beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. Het bepaalde in dit artikel 6 is mede van toepassing op de door Aamatic ingeschakelde derden. 6.2 Aamatic zal er voor zorgdragen dat storingen aan de Apparatuur binnen een redelijke termijn zullen worden verholpen. 6.3 Aamatic is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan omdat Aamatic is uitgegaan van door of namens de Abonnee verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens. 6.4 Aamatic is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt verstaan: a) de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; b) de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Aamatic aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Aamatic toegerekend kunnen worden; en c) de redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Abonnee aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden. 6.5 Aamatic is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder inbegrepen gevolgschade. 6.6 Aamatic is in geen geval aansprakelijk voor schade die is ontstaan door: a) het niet of te laat aanwezig zijn van de Contactpersonen/ingeschakelde personen; b) het niet kunnen inschakelen van de opgegeven Contactpersonen/ingeschakelde personen; c) directe of indirecte schade, die het gevolg zijn van het niet of niet goed functioneren van de Apparatuur, de telefoon- of netwerkverbinding, de infrastructuur, waaronder, doch niet uitsluitend, de aansluiting op het lichtnet en bekabeling (voor zover niet onderdeel van de Apparatuur), waarop de Apparatuur is aangesloten; d) storingen in Apparatuur en de daarmee samenhangende ondersteuningsapparatuur zoals routers, modems e.d., alsmede storingen in / bij telefoon- of netwerkverbindingen, waaronder de diensten van providers; e) het zich toegang verschaffen tot de Woning door politie of hulpdiensten, als na alarmering blijkt dat de toegangsdeur(en) tot de Woning van binnenuit is/zijn afgesloten met een knip/grendel of met andere sloten dan waarvoor de sleutels aan de Contactpersonen zijn afgeven; of f) het niet functioneren van signaalgevers die werkzaam zijn op batterijen. 6.7 De Abonnee kan geen rechten ontlenen aan door Aamatic uitgegeven brochures, uitingen op de website van Aamatic en/of andersoortige publicaties voor zover die informatief van aard zijn, noch aan kennelijke drukfouten in bijvoorbeeld, doch niet uitsluitend, de tarieven. 6.8 De aansprakelijkheid van Aamatic is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag van de uitkering van haar verzekeraar in voorkomend geval. Indien de door Aamatic gesloten verzekering in enig geval geen dekking biedt of de betreffende verzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Aamatic beperkt tot een bedrag van drie maal de kwartaalvergoeding voor het Abonnement. 6.9 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Aamatic of van haar ondergeschikten. 6.10 Aamatic is bevoegd het verlenen van de Diensten aan een Abonnee op te schorten indien de Abonnee in gebreke blijft bij de nakoming van haar (betalings)verplichtingen onder het Abonnement.

Bron: Aamtic(z.d.). Geraadpleegd op 27 maart 2015, van http://www.aamatic.nl/files/algemene_voorwaarden.pdf 

 

Artikel 1

Met Aamatic zijn mijn kinderen nu helemaal gerust

Het artikel gaat over een 86 jarige vrouw die nog erg vitaal is. Ze hoopt ook nog lang zelfstandig te blijven wonen en haar kinderen vinden dit een goed idee, maar ze zijn wel bezorgd. Door de Aamatic kan mevrouw met een druk op de knop laten weten dat het goed met haar gaat. Ze heeft het apparaat twee weken en ze wil hem niet meer kwijt. Ze wil haar kinderen namelijk niet onnodig lastig vallen met een belletje. Het apparaat ligt op haar nachtkastje en als haar dochter het sms heeft ontvangen dat het goed gaat, stuurt ze een bericht terug. Hierdoor gaat het lichtje weer uit. Als het niet goed gaat drukt ze op de rode knop.

http://www.huis-van-morgen.nl/nieuws/met-aamatic-zijn-mijn-kinderen-nu-helemaal-gerust 

Artikel 2

The effect of telecare on the quality of life and psychological well-being of elderly recipients of social care over a 12-month period: the Whole Systems Demonstrator cluster randomised trial

Dit artikel heeft de effecten bestudeerd van telecare op gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven gedurende 12 maanden bij mensen die mantelzorg ontvangen. Uitkomstmaten werden verzameld aan de start van het onderzoek, na 4 en na 12 maanden. Er werd gemeten met de HRQoL (Health-Related Quality of Life), angst en symptomen van depressiviteit. Er deden in totaal 1189 mensen mee met een gemiddelde leeftijd van 74 aan het onderzoek, onderverdeeld in twee groepen. De groep met telecare en de groep die alleen zorg ontvingen. De personen die telecare ontvingen kregen thuis een Tunstall Lifeline Connect of Connect+ basis unit en ketting/armband alarm, met de mogelijkheid tot nog 27 randapparaten. Gegevens en alarmeringen van de apparaten werden automatische verstuurd naar de meldkamer en 24 uur per dag gemonitord. Als er een melding binnenkwam werd getracht contact op te nemen met het individu via de basis unit of telefoon. Als er assistentie nodig was werd er contact opgenomen met een geregistreerde verzorger of alarmdiensten. Uit het onderzoek is gebleken dat de groep met telecare interventie dat er een significant verschil was gevonden tussen de twee groepen op de SF-12 mentale componenten scores. De telecare groep scoorde hier beter op. De resultaten suggereren dat telecare de levens van mensen niet transformeert, maar dat het de potentie heeft om kleine relatieve voordelen heeft op psychologische en HRQoL uitkomsten.

http://ageing.oxfordjournals.org/content/43/3/334.full.pdf+html

Hirani, S.P., Beynon, M., Cartwright, M., Rixon, L., Doll, H., Henderson, C., Bardsley, M., Steventon, A., Knapp, M., Rogers, A., Bower, P., Sanders, C., Fitzpatrick, R., Hendy, J. & Newman S.P. (2013). The effect of telecare on the quality of life and psychological well-being of elderly recipients of social care over a 12- month period. Age and Ageing. 43: 334–341